Inman 2022 - High tech, high touch
Op 19, 20 en 21 april vond in New York de Inman Connect 2022 plaats, een internationaal toonaangevend vastgoedevent op het gebied van tech, marketing en media.
Een NVM-delegatie van bestuur Wonen, de Holding en NVM-bureau waren gezamenlijk naar New York afgereisd om kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen voor de makelaar van nu, morgen en overmorgen.
Een van de belangrijkste conclusies is volgens Marc Vervoort, manager Data & Innovatie bij NVM, dat Nederland het internationaal best goed doet. “Met veel zaken die in de VS spelen, zoals digitalisering van de koopketen of CRM-systemen, lopen we in gelijke tred of zelfs voorop.”
De rol van grote platformen in verhouding tot de makelaars, zoals Zillow in de VS, blijft hier ook spelen. Maar waar eerder nog discussie was of er nog wel een toekomst was voor de makelaar, ziet men nu in dat de makelaar een groot bestaansrecht heeft. “De consument wil menselijk contact. Digitalisering kan daar heel erg bij helpen: ‘high tech, high touch’. Met meer tech kan een makelaar er meer voor de klant zijn”, legt Vervoort uit.
Beter, breder en blijven
De consument stond centraal bij de Inman. Hoe kun je die als makelaar beter, breder en blijven helpen? “De makelaar wordt een soort ‘wooncoach’”, legt Vervoort uit. “Waarbij je terecht kunt voor alles rondom wonen, niet alleen bij de transactie maar ook daarna. Daar zijn Amerikaanse makelaarskantoren hard mee bezig.” Het blijkt dat 85 procent van de klanten aangeeft later met dezelfde makelaar te willen werken, maar dat maar 15 procent dit doet. “Hier liggen dus nog enorme kansen voor onze leden.”
Metaverse
Technologische ontwikkelingen als metaverse, blockchain* en crypto’s kwamen tijdens Inman ook veel aan bod. “Door deze ontwikkelingen verdwijnen bijvoorbeeld veel tussenpersonen. Wat betekent dat nu voor de makelaar, bij uitstek een tussenpersoon?”, zegt Vervoort.
“Dit soort ontwikkelingen houden je niet tegen. Dit wil de consument, dus is het van belang om te kijken waar onze kansen liggen en daar pro actief mee aan de slag te gaan. Stel dat klanten met crypto willen betalen, dan kan het interessant zijn om hierin services aan te bieden. Hier kan je dan in vooroplopen.”
Liquide vastgoedmarkt
In de VS zien we nieuwe manieren om huizen te kopen, verkopen en te financieren. iBuying is een van de bekendste, al is platform Zillow hier onlangs mee gestopt omdat ze toch meer gaan inzetten op de makelaar – high tech, high touch. Decentrale financiering en smartcontracts via tokens en NFT’s zijn ook opkomende trends.
Vervoort: “Om starters te helpen op de woningmarkt, zijn er instanties die een woning eerst kopen, waarna de consument op termijn de woning kan terugkopen. En er is ‘tokenization’ waarbij je een huis in stukjes kan verkopen, als een soort aandelen. Op die manier creëer je meer liquiditeit op de vastgoedmarkt. Interessant om zo te investeren in vastgoed maar wat betekent dat voor de makelaar?”. Dit zijn zaken waar NVM onderzoek naar gaat doen.
Van database naar clientbase
Data wordt voor steeds meer mensen beschikbaar en heeft daardoor steeds minder onderscheidend vermogen. Vervoort: “Omdat er nu zoveel informatie beschikbaar is, kan de makelaar de consument hierbij helpen door dit op de juiste wijze te duiden. Daarnaast zal de makelaar van database naar clientbase moeten gaan werken. Jouw klant komt weer centraal te staan. Dat is uiteindelijk jouw onderscheidend vermogen. Niets nieuws eigenlijk, maar in een heftige markt best lastig. Goede tools en diensten – gefaciliteerd door NVM, Holding en deelnemingen - kunnen je hierin ondersteunen waardoor je meer tijd overhoudt voor je klant.”
Klaar voor de toekomst
Technologische ontwikkelingen raken het vastgoed steeds meer. Daarom gaat NVM naar dit soort beurzen toe. “Als makelaar moet je vooral met je klant bezig zijn”, besluit Vervoort. “Aan NVM de taak om juist verder te kijken en te helpen onderscheiden wat niet alleen nu belangrijk is voor het makelaarsvak (en wat niet), maar ook morgen en overmorgen.”
*Blockchain
Blockchain is een database waarin allerlei soorten transacties en gegevens in ‘blokjes’ worden opgeslagen. Van betalingen met digitale munt tot contracten en diploma’s. Deze informatie wordt ‘ondertekend’ door beide partijen zonder tussenkomst van een derde partij. Binnenkort verschijnt een webartikel over blockchain.
Klik hier om meer te lezen over blockchain op consumentenbond.nl