[No translation for key: global] Nieuws
Nieuws · Wonen · NVM Business · Agrarisch & Landelijk

Inman Connect & New York 2023

BF
Brit Fopma
13 februari 2023
Inmam

In januari organiseerden NVM & FIABCI een 6-daagse inspirerende reis naar de Inman Connect 2023 in New York. Een groep van 57 NVM-makelaars en afgevaardigden van NVM, Funda, brainbay, NVM Service Office, Vidua en Realworks namen deel aan een onvergetelijk en inspirerend congres. De Inman Connect wordt twee keer per jaar georganiseerd in New York en Las Vegas. Het is het grootste internationale vakcongres op het gebied van Real Estate; the place to be voor alle makelaars die willen netwerken, geïnspireerd willen worden en nieuwe kennis willen opdoen.

Makelaars Ludo Bessem werkzaam via Cirk & Verhoog taxatie & consultancy en Bart Brummel van MIQA Makelt waren er ook bij. Ik sprak met hen over hun ervaringen en bagage die zij weer mee terug hebben genomen naar Nederland?

Wie is Ludo Bessem?

Ludo is nu 35+ jaar werkzaam in de makelaardij in Den Haag. Hij werkt al enige tijd als zelfstandige zonder personeel via Cirk & Verhoog taxatie & consultancy. Volgens hem wordt het een pittig jaar door de vele veranderingen in de wereld. Deze veranderingen of aanpassingen zijn vaak moeilijk maar wel noodzakelijk. De snel veranderende wereld zal voor iedereen hoe dan ook vele nieuwe uitdagingen maar zeker ook kansen met zich meebrengen, ook in het makelaarsvak.

Connecten met elkaar

Voor Ludo was het de eerste keer dat hij de Inman Connect in New York bezocht.

“Het congres, de beurs én New York waren heel indrukwekkend en nuttig! En het was super om op te trekken met de collega’s van de NVM en de verschillende deelnemingen. Om een gezicht te hebben bij de bedrijven en te realiseren dat je gewoon met mensen te doen hebt, is heel fijn!”

Zo heeft hij veel gesproken met collega’s van brainbay en Realworks en naar eigen zeggen is daardoor zijn ‘digitale angst’ weggenomen. Hij heeft kunnen aankaarten dat er ook stil gestaan moet worden bij de “alleen werkende makelaar”. Het invoeren van gegevens in Realworks is veel werk, wat door Realworks ook onderkend wordt. Als “1-pitter” is de omloopsnelheid nooit zo hoog als bij een kantoor met binnendienstmedewerkers die deze klus klaren. De collega’s van NVM Service Office hebben uitgelegd waar zij de kleine makelaars, waarvan er in de toekomst vermoedelijk meer zullen komen, mee kunnen helpen. Dit was erg waardevol want hij was hier niet van op de hoogte.

“Het meest bijgebleven van deze trip is toch wel het luisterend oor en begrip vanuit NVM en de deelnemingen.”

Overeenkomsten USA en NL woningmarkt

Het lijkt erop dat de markt in de USA sterk overeenkomt met die van Nederland. We kampen met dezelfde problemen (denk aan de rente en inflatie) en tegelijkertijd zijn we over het algemeen gematigd positief over de toekomst.

Nieuwe trends

De NVM heeft heel duidelijk in beeld welke trends eraan komen. De consumer focus verdringt de agency focus die de afgelopen jaren de boventoon voerde. Ondanks de verdere digitalisering wordt ingezien dat persoonlijk contact en vertrouwen steeds belangrijker worden.

Wie is Bart Brummel?

Bart werkt sinds juli 2022 bij MIQA Makelt – marktleider in Deventer met gemiddeld 200 verkochte woningen per jaar. Bart, zelf vader van twee jonge kinderen, wist op jonge leeftijd al dat hij iets met huizen ging doen. Sinds 2016 is Bart actief als makelaar.

Vorig jaar diende Bart een idee in via de NVM Community-Ideeënbox, dé centrale plek voor mooie ideeën die leven onder de leden van vakgroep Wonen. Het idee (met de werktitel: Tabblad Duurzaamheid in object aanmelding) werd getoetst en uiteindelijk ook daadwerkelijk doorgevoerd bij Funda. Het was zelfs het beste idee van 2022 en Bart won hiermee twee tickets voor de Inman Connect. Hij nam zijn collega Tom Oosterhuis (eigenaar/makelaar MIQA Makelt) mee op deze trip. Een mooie kans om elkaar ook meteen beter te leren kennen. Een bezoek aan de Inman Connect New York stond al langer op de wensenlijst van zowel Bart als Tom.

“Ontzettend gaaf dat ik die prijs won natuurlijk! De combinatie Inman Connect, de stad New York, de projectbezoeken en de kennismaking met de collega NVM-makelaars, NVM-bestuursleden en collega’s bij de deelnemingen was uniek.”

Interessante onderwerpen

Er werd veel gesproken over de veranderende markt. Wat is de impact van corona geweest en wat doet de rentestijging met de markt? Interessant om te zien dat er veel overeenkomsten zijn met de Nederlandse markt.

Het viel Bart op dat de genoemde duurzaamheidsoplossingen al redelijk achterhaald zijn, zoals het plaatsen van zonnepanelen. Naar Nederlandse maatstaven in ieder geval. “Wij zijn echt veel verder op dit gebied.”

De klantreis nam een prominente plek in bij verschillende presentaties. ”Het is wel duidelijk dat kennis op dit vlak heel belangrijk is omdat we als makelaars ons hiermee echt kunnen gaan onderscheiden. Als we willen inspelen op de klantbehoefte is inzicht in die klantreis ofwel de customer brand journey hard nodig.”

Interactie met NVM en deelnemingen

De interactie met de collega NVM-makelaars was fantastisch, echt onbetaalbaar. Het uitwisselen van informatie ging ontzettend makkelijk en er is zelfs afgesproken om dit in de toekomst te blijven doen.

Het was ook fijn om het NVM-bestuur beter te leren kennen en de personen achter de verschillende deelnemingen te spreken.

“Nogmaals bedankt voor het toekennen van deze super prijs! Hierbij een oproep aan al mijn collega NVM-makelaars: Heb je een goed idee, stuur dit in via NVM Community en hoe gaaf is het als dat idee daadwerkelijk wordt geïmplementeerd/ uitgevoerd!? Wie weet win je misschien ook nog wel de prijs voor het beste idee van het jaar!

Onderwerpen waar we vanuit NVM verder mee aan de slag gaan

Digitalisering zal verder toenemen. Denk aan het inzetten van Chat GPT voor het schrijven(en redigeren) van verkoopteksten of het gebruik van AI bij het organiseren van een virtuele bezichtiging. De mogelijkheden zijn enorm. Tegelijkertijd wordt de persoonlijke relatie met de klant belangrijker. Als makelaar speel je een onmisbare rol in de zoektocht naar een droomhuis. Hier komt het thema klantreis of consumer focus om de hoek kijken. 

We gaan de komende periode extra aandacht besteden aan beide onderwerpen. Vind je het interessant om hierbij betrokken te worden? Laat het ons vooral weten!